گروه خبري : آرشیو مقالات
تاريخ انتشار : 1397/09/23 - 13:43
كد :22

معرفی قطعات آسانسور

برخی از قطعات آسانسور، در آسانسورهای کششی و آسانسورهای هیدرولیکی مشترک می باشد. ولی برخی از قطعات آسانسور اختصاصی بوده و بسته به نوع آسانسور قابل استفاده می باشند. مثلا جک، پاوریونیت و شیر اطمینان از قطعات آسانسورهای هیدرولیکی هستند.

فلکه هرز گرد آسانسور

هنگامی که فاصله ی مابین کابین و کادر وزنه و یا سیم بکسل های متصل به آنها بیشتر از طول فلکه ی کشش موتور باشد و این فلکه نتواند زاویه ی مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند از این فلکه برای به وجود آوردن اصطکاک میان کابل و فلکه ها و همچنین ایجاد تناسب زاویه سیم بکسل ها ( زاویه آلفا ) استفاده می شود.

پارامترهای یک فلکه هرزگرد در آسانسور عبارتند از : قطر فلکه هرزگرد ، تعداد شیارهای فلکه هرزگرد ، نوع شیارهای فلکه هرزگرد . پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد. بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد ، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد. فلکه های هرزگرد چدنی به دلیل قابلیت خوب ریخته گری ، استحکام فشاری بالا ، مستهلک ارتعاش ، خواص لرزش خوب ، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و همچنین مقاومت بالا در برابر خوردگی های ناشی از نصب غلط ، محبوبیت بیشتری دارند.

فلکه هرز گرد آسانسور

 

دیکتاتور آسانسور

این قطعه بر روی درب آسانسور نصب شده و وظیفه ی جلوگیری از کوبیده شدن درب به کابین و روان بسته شدن آن می باشد.

دیکتاتور یک قطعه مکانیکی هیدرولیکی است که به مرور زمان ممکن است کارایی خود را از دست دهد. در چنین مواقعی بهترین گزینه تعویض آن می باشد! زیرا جای تعمیر ندارد.  سرعت دیکتاتور توسط پیچی که بالای آن تعبیه شده است قابل تنظیم می باشد.

دیکتاتور آسانسور

الکتروسیگنال

در سیستم های جدید آسانسور و در بخش شناسایی ۲ سنسور جدید جایگزین سنسور های ثابت شده اند . این سنسور ها عملیات شناسایی را انجام و سیگنال ها را به وسیله ی تراوبل کابل به جعبه فرمان ارسال میکنند .

بدین ترتیب آسانسور در جایگاه مناسب در طبقات می ایستد.

الکتروسیگنال آسانسور

قفل لولایی درب

قفل درب های آسانسور در طبقات و حرکت نکردن آسانسور در زمان باز بودن درب های کابین آسانسور به عهده ی این قفل می باشد.

قفل لولایی درب

گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور وسیله ای برای کنترل حرکت کابین می باشد.اگر آسانسور یا بالابر بیش از اندازه سریع حرکت کند، ترمز ایمنی توسط این قطعه به کار می افتد. اغلب، سیستم گاورنر در نزدیکی فلکه کشش، جایی در بالای چاه آسانسور نصب می شود. سیم بکسل آن دور دو فلکه ( یکی بالای چاه و یکی پایین چاه ) کشیده شده و به کابین وصل شده است و با کابین بالا و پایین می رود؛ پس اگر سرعت کابین زیاد شود سرعت آن هم زیاد می شود.

گاورنر به دو بازوی بازشونده قلاب مانند ( بازوهای فلزی سنگین) تجهیز شده که به محیط فلکه پین شده اند. نصب این بازوها به صورتی است که آزادانه می توانند به پیش و پس گاورنر تاب بخورند گرچه در بیشتر مواقع با یک فنر تحت فشار، نگه داشته شده اند.

گاورنر آسانسور

مگنت درب آسانسور

وسیله ای است که از یک سیم پیچ مغناطیسی ، یک اهرم و یک جک تشکیل شده و بر روی کابین و طرف قفل ایمنی درب زبقات نصب می شود . به این صورت که قفل درب هنگام رسیدن به طبقات با فشار این مگنت باز می شوند .

این سیستم به 2 شکل در آسانسور ها وجود دارد .

1- درب های معمولی (لولایی)

2- درب های اتوماتیک (کشویی،تلسکوپی .....)

در نوع اول یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد.به این شکل که در حال حرکت ولتاژی به سیم پیچ آن اعمال میشود که بازوی متحرک کمان درب را جمع نگاه میدارد و مانع از برخورد آن با بازوهای قفل درب میشود.پس از رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر ولتاژ اعمال شده برداشته میشود که باعث خوردن بازو به دستگیره قفل درب شده درب باز می گردد.ولتاژ کار کمان معمولا 220 ولت ac میباشدکه با یک مدار ساده دیودی پس از تحریک ، نیم سیکل میشود تا از سوختن سیم پیچ در دراز مدت جلوگیری کند.

 در آسانسور های با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی میباشد.این موتور در سیستم های جدید 24 ولت dc میباشدولی در سیستم های قدیمی از موتورهای 3 فاز 110 یا 380 استفاده میشد.

مگنت درب آسانسور

کفشک آسانسور

به صورت کلی دو نوع کفشک آسانسور یا بالابر صنعتی با نام های کفشک های غلطکی و کفشک های لغزشی وجود دارد ، این کفشک ها  در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می گردد و با ریل های آسانسور در تماس هیتند که با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند .

کفشک آسانسور

برکت ریل آسانسور

براکت ها پایه هایی هستند که ریل ها توسط آنها به دیواره ی چاهک آسانسور متصل می شوند و بسته به اندازه و ظرفیت کابین آسانسور و همچنین نوع ترمز آنها و سرعت حرکتشان از انواع و اقسام مختلف براکت استفاده می شود ، فاصله نصب براکت ها باید اندازه ای باشد که در صورت ترمز اضطراری، مانع مشکلات ریل شود.

برکت ریل آسانسور

انکودر آسانسور

انکودر حسگری است که به محور چرخ، چرخ دنده یا موتور وصل می شود و می تواند میزان چرخش را اندازه گیری کند و با اندازه گیری میزان چرخش میتوان جابه جایی,سرعت ,شتاب یا زاویه چرخشی را تعیین کرد.

وظایف انکودر در آسانسور:

  • استفاده در آسانسور ها به منظور تشخیص سرعت
  • استفاده در آسانسور ها به منظور انتقال جهت موتور اصلی به درایو
  • استفاده در سیستم کنترل آسانسور به منظور افزایش دقت و کیفیت حرکتی
  • مشخص نمودن لحظه ای مشخصات حرکت شفت موتور

نكات مهم در هنگام انتخاب و استفاده از انكودر آسانسور

• استفاده از شركت هاي معتبر ،متخصص و با سابقه درخشان در صنعت آسانسور
• مشاوره مهندسي جهت انتخاب انكودر مناسب به همراه گارانتي و خدمات ‍پس از فروش معتبر براي انكودر ،قطعات و متعلقات نصب
• كيفيت بالا با استفاده از قطعات و متعلقات جانبي با كيفيت دقيق
• استفاده از كابل يك تكه و همچنين انتخاب مسير مجزا از كابل برق موتور جهت حفاظت سيگنالهاي انكودر در برابر نويز
• انكودر مخصوص آسانسور با كابل يك تكه بلند آشانايي با انواع درايو و تنظيمات مربوطه
• نصب مكانيكي بسيار دقيق با استفاده از تجهيزات مخصوص ،توسط كارشناسان مجرب

انکودر آسانسور
 

لقمه ی ریل آسانسور

لقمه ها قطعات فلزی هستند که ریل ها را به براکت متصل میکنند. در عملیات نصب آسانسور جهت فیکس کردن ریلهای آسانسور به سازه فلزی (آهن آلات) چاه آسانسور از براکتها و لقمه ها استفاده می شود. برای ریلهای کابین از براکت (اوتیسی-کابین) و برای ریلهای وزنه از براکت نبشی استفاده می شود. بنابراین برای هر سایز ریل براکت مخصوص خود استفاده می شود. هر براکت توسط دو لقمه ریل را نگه میدارد.

لقمه ی ریل آسانسور

 

پشت بند ریل آسانسور

صفحه ای است از جنس فلز که در محل تلاقی و اتصال دو ریل از پشت با اتصال پیچ و مهره قرار می گیرد.

پشت بند ریل آسانسور

ریل آسانسور

ریل آسانسور وظیفه راهبری آسانسور در جهات عمودی را دارد و از لرزش کابین جلوگیری می کند. از وظایف دیگر ریل می توان به توقف و نگه داشتن کابین در جهت عمودی اشاره کرد. ریل های آسانسور بر اساس ابعاد بال تیر نیز تقسیم می شوند. طبقه بندی ریل ها بر اساس ریل T۵, T۹, T۴۵, T۱۶ و T۱۲۵ صورت می پذیرد. برای سرعت های کم برای کابین آسانسور ریل های T۵, T۴۵ و برای ریل سرعت بالای حرکتی کابین ریل های T۹ , T۱۶, T۱۲۵ مناسب می باشد.

شاخه های ریل پنج متری بوده و برای هر شاخه ریل یک عدد پشت بند (fishplate) جهت اتصال به شاخه بعدی در نظر گرفته شده است ، سایزهای پشت بند منحصرا برای همان نوع مارک ریل ساخته شده است و پشت بند ریلهای مختلف قابل نصب بر یکدیگر نیستند.

ریل آسانسور

قلاب سر بکسل

کابین و وزنه های تعادل توسط سیم بکسل های معلق نگاه داشته می شوند. سیم بکسل ها از یک طرف به چهار چوب کابین (یوک) و از طرف دیگر به چهار چوب وزنه تعادل متصل می گردد . این اتصال توسط قطعه ای به نام قلاب سر بکسل صورت می گیرد که شامل یک سوکت گوه ای است که همراه یک فنر مارپیچ فولادی یا ضربه گیر لاستیکی می باشد.

قلاب سر بکسل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فروش بالابر صنعتی

نصب بالابر صنعتی