گروه خبري : آرشیو مقالات
تاريخ انتشار : 1397/10/09 - 21:39
كد :30

نورد سرد و گرم در ریل آسانسور

در نورد گرم شمش پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر (معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد) در کوره‌های نورد از بین چند مجموعه غلتک در حال چرخش عبور نموده و با کاهش متوالی مقطع نهایتا به فرم مورد نظر تبدیل می‌شود. در نورد سرد هدف کاهش ضخامت ورق تحت فشار بسیار زیاد است.

با توجه به تولید ریل های راهنمای آسانسور به دو گونه نورد سرد (Cold Rolling) و نورد گرم (Hot Rolling) توضیحاتی مختصر ارائه می گردد :
به طور کلی نورد به دو صورت گرم و سرد وجود دارد:

در نورد گرم شمش پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر (معمولا بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد) در کوره‌های نورد از بین چند مجموعه غلتک در حال چرخش عبور نموده و با کاهش متوالی مقطع نهایتا به فرم مورد نظر تبدیل می‌شود.

در نورد سرد هدف کاهش ضخامت ورق تحت فشار بسیار زیاد است.
از ویژگی های این نوع نورد که معمولا در دمای اتاق و حداکثر تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد انجام می شود می توان به افزایش سختی ماده موردنظر، افزایش نابجایی در ساختار کریستالی و افزایش تنش اشاره نمود.

نورد سرد و گرم در ریل آسانسور

جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09197941740

مزایای نورد سرد:

– در غیاب سرما و اکسیداسیون، تلورانس کمتر و پرداخت سطح بهتری حاصل می شود.
(برخلاف نورد گرم که دارای پوشش اکسیدی است.)

– روغن کاری راحت تر انجام می گیرد.

به طور خلاصه ریلی که با نورد سرد تهیه شده باشد از کیفیت و مرغوبیت بهتری برخوردار بوده و به همین جهت قیمت آن نسبت به ریل نوردگرم گران تر می باشد.

نکات مهمی در مورد ریل های آسانسور:

اگر ریل ابتدایی روی زمین کف چاه قرار گیرد با توجه باینکه ساختمان طبق عادت، در طول زمان مقداری نشست دارد، در اثر نشست و فشار وارده ریلهای آسانسور دچار قوس می شوند لذا باید دقت شود که در زمان نصب پایه ریل آسانسور فاصله مناسبی با کف چاه داشته و با زمین تماس نداشته باشد.

در زمان حمل و جابجایی ریلها آنها را با فاصله از زمین رها نکنید

حتما برای نگهداری ریلها از چوبهای جهار تراش یک اندازه و با فواصل نزدیک در زیر ریلها استفاده شود.

ریلها را هیچگاه مستقیما” بر روی زمین قرار ندهید.

از قرار دادن وسائل سنگین بر روی ریلها جدا” خودداری نمائید.

گاهی ممکن است در اثر جابجایی و حمل ریلها، قسمت لبه های طرفین دو سرریلها (شیارهای نر و ماده و لبه های ریل) دچار زدگی و زائده شود، این زائده ها باید بوسیله سوهان نرم و با دقت برطرف گردد. به طوریکه در زمان نصب ریلها بر روی هم هیچگونه شکافی در بین لبه ریلها وجود نداشته باشد.

فرایند اساسی نورد :

فرایند اصلی نورد به دو دسته تقسیم می شود :

۱- کار گرم یا نورد گرم

۲- کار سرد یا نورد سرد

۱-۱-فرایند نورد گرم :
نورد گرم گذارندن فلز داغ بین دو غلتک است که در خلاف جهت یکدیگر می گردند و فاصله ی بین آن ها از ضخامت فلز ورودی قدری کم تر است .

فلز ورودی قدری کمتر است. به علت این که سرعت غلتک ها از سرعت فلز ورودی بیش تر است، اصطکاک موجود در سطح تماس فلز با غلتک، فلز را به سمت جلو می راند. در اثر فشرده شدن فلز، طول آن افزایش می یابد و از ضخامت آن کاسته می شود .

میزان تغییر ضخامتی که می توان در طی یک مرحله عبور از نورد به دست اورد به شرایط اصطکاک موجود در سطح مشترک فلز و غلتک بستگی دارد. در صورتی که تغییر شکل زیادی مورد نظر باشد، غلتک ها موجب حرکت ماده نمی شوند بلکه روی سطح آن می لغزند.از سوی دیگر، تغییر ضخامت خیلی کم نیز موجب بالا رفتن هزینه های تولیدی می شود.

۱-۲ – دمای نورد گرم :
در نورد گرم همانند دیگر فرآیندهای کار گرم کنترل دقیق دما برای موفقیت فرآیند بسیار مهم است بهتر است قبل از شروع نورد، دمای فلز به طور یکنواخت تا مقدار مطلوب بالا برده شود این عمل مستلزم گرم نگه داشتن قطعه در حرارت مطلوب برای زمان طولانی است اگر دمای قطعه یکنواخت نباشد، تغییر شکل ایجاد شده نیز غیر یک نواخت است مثلاً اگر قطعه به اندازه ی کافی و به نحو همگن گرم نشود، سطوح گرم تر بیرونی نسبت به سطوح داخای که سردتر و محکم ترند زودتر نورد می شوند و اگر پس از گرم کردن قطعه و یا در فاصله ی دو نورد فلز سرد شود، سطوح سرد شده در مقابل تغییر شکل مقاومت می کنند.

در این صورت هنگام تغییر شکل قسمت داخلی که داغ تر و ضعیف تر است، ممکن است ترک ها یا گسیختگی های سطحی در قطعه ایجاد شود.

استفاده از محصولات ریخته گری پیوسته به عنوان ماده ی اولیه در کارخانه های با تولید زیاد امری عادی است. فرآیند سردشدن به گونه ای کنترل می شود تا بتوان ماده را بدون نیاز به گرم کردن اضافی یا جابه جا کردن بیشتر ، مستقیماً وارد دستگاه نورد گرم کرد.

برای گرم کردن برای تولید های کمتر یا عملیات ثانویه معمولاً دمای ماده ی اولیه (شمش، شمشال یا لوحه) دمای اتاق است. برای گرم کردن این قطعات تا دمای مناسب می توان آن ها را در کوره های نفت سوز یا گازسوز گرم کرد.

برای فولادهای کربنی ساده و فولادهای کم آلیاژ، دمای کردن معمولاً در حدود ۱۲۰۰ درجه ی سانتی گراد (۲۲۰۰ درجه ی فارنهایت) است برای میله های کم قطر می توان از کوره های القایی برای گرم کردن استفاده کرد.

نورد گرم معمولاً در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد (۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه ی فارنهایت) بالای دمای تبلور مجدد متوقف می شود. پایان دادن عمل نورد در این دمای پایانی از سخت شدن کرنشی ماده جلوگیری می کند و موجب ایجاد دانه های ریز و یکنواخت می شود. پیش از انجام تغییر شکل اضافی، لازم است قطعه دوباره گرم شود تا به شرایط مناسب برای نورد برسد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09197941740

۲-۳- تابکاری و دما در نورد گرم :
فرآیند های نورد که در خلال آن ماده به اندازه ی بسیار زیادی تغییر شکل می یابد ، نمیتوانند از فرآیندهای عملیات حرارتی جدا باشند عملیات حرارتی نه تنها بعنوان یک ضرورت بلکه برای رسیدن به ویژگیهای بهینه از فرآورده مطرح می باشند . بنابراین فرآورده های نورد چه گرم و چه سرد یک یا چند فرآیند حرارتی را تجربه می کنند تا از این روش هم فرآیند شکل دهی با سادگی بیشتری انجام پذیرد و هم ساختار متالورژیکی و ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی فرآورده ها بهبود یابد.

یکی از مهمترین فرآیندهای حرارتی ، علمیات تابکاری است که بیشتر روی مواد کارسرد شده انجام می شود. در مورد فولادها فرآیند تابکاری با شیوه ها و کیفیتهای مختلفی ممکن است انجام پذیرد اینها عبارتند از :

فرآیند تابکاری : در این فرآیند با قراردادن فولاد کارسرد شده در دمائی بیش از دمای تبلور مجدد، در مدت زمان معینی ، ساختار متالورژیکی و ویژگیهای مکانیک مورد نظر در فولاد ایجاد می شود هدف مهم این فرآیند تنش زدایی و برگرداندن ویژگیهای اولیه ی ماده به فرآورده است این فرآیند در کوره های پیوسته و یا کوره های جعبه ای انجام می پذیرد در این فصل بنیادهای این فرآیند به گونه ای چکیده بحث می شود.

نابکاری کامل : در این حالت فرآورده در خلال یک برنامه ی زمانی – دمایی مشخص و از پیش تعیین شده گرم و سرد می شود ساختار نهایی فرآورده از نوع پیرلیت با دانه بندی درشت خواهد بود در این شرایط ماده از ویژگی چکش خواری خوبی بهره مند می شود.

تابکاری هم دمایی : در این نوع تابکاری ، شیوه ی سرد کردن فولاد سریعتر از حالت پیش خواهد بود ، بگونه ای که تغییر حالتهای متالورژیکی در شرایط هم دمایی انجام می پذیرد نتیجه این نوع تابکاری رسیدن به ساختار پیرلیت با دانه بندی ریزتر است .

تابکاری کروی : در این حالت به کمک بازپخت کردن فولاد و نرمالیز کردن آن کوشش می شود که ساختار فولاد بصورت کربید کروی شود در این روش زمان فرآیند به دلیل نیاز به نگهداری طولانی فرآورده در دمای زیر بحرانی زیادتر از فرآیند های پیش می باشد .

کار گرم یکی دیگر از فرآیندهای حرارتی است که در خلال آن ماده در دمایی بیش از دمای تبلور مجدد فلز، تغییر شکل پلاستیک می یابد ویژگی این فرآیند که جدا از تبلور مجدد نیست نیز در این بخش به گونه ای چکیده بحث می شود.

دمای نورد و پیش بینی و کنترل آن در مراحل مختلف نورد یکی دیگر از موضوع هایی است که آگاهی از آن و دانش فنی آن برای فرآیندهای نورد ضروری و واجب است چرا که بسیاری از پارامترهای قابل کنترل در قفسه های نورد گرم مانند اصطکاک ، نیرو ، گشتاور و غیره به دمای فرآورده بستگی دارد بنابراین آگاهی از تغییرات دمای نورد که بدرستی همان دمای کارگرم قطعه کار است در مراحل مختلف خط تولید ضروری است .

۲-۴- خصوصیات کار گرم :

۱- احتیاج به قدرت کمتر نسبت به نورد سرد در طی فرایند دارد .

۲- تعداد دستگاه های کمتری نسبت به نورد گرم دارد .

۳- کرنش سختی کمتری در طی فرایند روی قطعه انجام می شود .

۴- استحکام کمتر قطعه نسبت به نورد سر .

۵- توانائی نورد شمشالهای بزرگ تر نسبت به نورد سرد .

۶- و…….

۲-۱ – فرایند نورد سرد :
بیش ترین حجم فراورده های کار سرد به روش نورد سرد تهیه می شود . برای تهیه محصولاتی با پرداخت سطح خوب و ابعاد دقیق ، مانند ورق ، تسمه ، میله و لوله فلزی ، آن ها را در حالت سرد نورد می کنند . به علت اندازه کوچکتر و استحکام بیشتر ماده ( در مقایسه با نورد گرم ) قسمت عمده نورد سرد با غلتک های ۴ طبقه و خوشه ای یا اقماری تهیه می شود .

 تنش و کرنش:

وارد کردن نیرو به یک جسم به ۲ صورت کلی می تواند انجام پذیرد نیروهای حجمی و نیروهای سطحی نیروهای حجمی بوسیله ی یک میدان نیرو وارد می شوند برای نمونه نیروهای بدست آمده از میدان ثق و یا میدان مغناطیسی از این نوع هستند از آنجا که این نیرو به توده ی جسم وارد می شود واحد و یا دیمانسیون آن بصورت نیرو به ازای واحد جرم و یا واحد حجم بیان می شود این نیرو غالباپ سبب حرکت جسم می شود از اینرو سازه ی بنیادی مکانیک حرکت و دینامیک می باشد.

بر خلاف نیروهای حجمی ، نیروهای سطحی بوسیله ی تماس مستقیم ابزار با جسم ایجاد می شوند و بصورت نیرو به ازای واحد سطح بیان می شوند این نیرو سبب تغییر شکل جسم می شود قانون بندی توزیع این نیرو در جسم و تغییر شکل بدست آمده از آن مایه ی تئوریهای الاستیسیته و پلاستیسیته می باشند که به تفصیل در بسیاری از کتابها و مقاله های مکانیک جامدات ، مکانیک محیط های پیوسته ، تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته آماده است .

از نظر علمی و مسئله های عملی ، تغییر شکل ماده بوسیله ی کرنش نشان داده می شود . پایه ی کرنش ، جابجایی نقاط ماده است . در اصل کرنش خود جابجایی نسبی بخش های ماده است منظور آن نوع از جابجایی است که به دلیل تغییر شکل ناشی می شود و نه جابجایی هایی که بوسیله انتقال و یا چرخش صلب ماده ممکن است بوجود آید.

 

جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09197941740

 

 

 

 

 

 

 

فروش بالابر صنعتی