گروه خبري : آرشیو مقالات
تاريخ انتشار : 1397/10/19 - 22:31
كد :32

قطعات الکترونیکال آسانسور

قطعات الکترونیکال شامل قطعاتی از نصب آسانسور است که در مرحله الکترونیکال (راه اندازی نهایی) آسانسور نصب می گردد.

قطعات الکترونیکال آسانسور شامل جدول ذیل می گردد:

ردیف نام قطعه                              توضیحات                                                                                                        
1  تراول کابل 24 رشته  ساخت تکنو وایلر ترکیه
2  بست تراول کابل  
3 فتوسل (چشم الکترونیکی) نقطه ای ساخت ایران
4 فتوسل (چشم الکترونیکی) پرده ای مارک weco وارداتی 128 beam
5 جعبه Revision   
6  میکروسویچ پروانه ای لیمیت  ساخت شهاب
7 شستی احضار کابین  برای انتخاب به بخش شستی کابین آسانسور مراجعه فرمایید.
8 شستی احضار طبقات  برای انتخاب به بخش شستی طبقات آسانسور مراجعه فرمایید. 
9 آهنربا و سنسور آهنربا   ساخت نانو
10 قفل درب نیمه اتومات (لولایی)   مارک Can Lift ساخت ترکیه و مارک Top Lift ساخت ایران در دو مدل چپ و راست
11 دیکتاتور (آرام بند) درب لولایی   مارک ONSA ساخت ترکیه
12 فنر درب لولایی   
13 سیم های نمرات 0/75 ، 4 و چسب برق  ساخت افشار
14 سیم تلفنی 6 زوج   
15 کابل 1*2    
16 داکت نمره 3 و نمره 9 و لوله خرطومی   
17 چراغ تونلی آسانسور   
18 کلید قارچی   
19 بافر پلی اورتان   ساخت ایستا دارای گواهینامه استاندارد 
20 میکروسویچ Overload   
21 روغندان طرح ترکیه   
22 مگنت (کمان برقی درب بازکن) مارک ONERSAN ساخت ترکیه
23 آزیر کابین   
24 کلید سه گوش قفل دربهای طبقات آسانسور  
25 پیچ ، مهره ، واشر تخت ، واشر فنری   موجود در سایزهای مختلف مناسب نصب آسانسور
26 علائم هشدار دهنده آسانسور   

 

مشخصات فنی قطعات جدول فوق : 

1_ تراول کابل (Traveling cable):

 تراول کابل در صنعت نصب آسانسور

این متن صرفا مقاله میباشد

 اتصال و ارتباط حیاتی بین سیستم کنترل آسانسور و کابین در نصب آسانسور توسط تراول کابل انجام می شود. در آسانسورهای معمولی تمامی فرمان ها و اطلاعات سیگنال و علامت ها توسط تراول کابل مابین سیستم کنترل آسانسور و کابین رد و بدل می گردد. تراول کابل ها به دو شکل تخت و گرد طبقه بندی می گردند . از مهمترین مشخصه های تراول کابل انعطاف پذیری ، مقاومت در برابر آتش سوزی ، تعداد رشته های تراول کابل و قطر سیم های موجود در آن است. غالب تراول کابل ها از نوع 24 رشته بوده و یک تراول کابل نرمال می بایست سالیان سال اطلاعات تابلو فرمان را به کابین انتقال دهد. در صورتیکه اتفاق غیر عادی برای تراول کابل نیفتد، یک تراول کابل می بایست بطور متوسط 20 سال عمر و یا بطور متوسط 3,000,000 بار چرخش انعطافی انجام دهد. یک کابین در طول حرکت مسیر خود نقاط مختلف تراول کابل را خم ( چرخش انعطافی) می نماید. 

2_ فتوسل (چشم الکترونیکی) نقطه ای (photocell):

 فتوسل نقطه ای در صنعت نصب آسانسور

 این سیستم جهت ایمنی و حفاظت از مسافران در هنگام بسته شدن درب اتوماتیک کابین طراحی شده است. که یک نقطه از آستانه ورودی کابین را تحت پوشش قرار می دهد و اگر این یک نقطه توسط مسافران یا هر شی خارجی دیگر اشغال گردد درب اتوماتیک کابین بسته نخواهد شد. تفاوت فتوسل نقطه ای با فتوسل پرده ای در تعداد نقاط تحت پوشش قرار گرفته ی آستانه ی ورودی کابین است. بدیهی است که تعداد نقاط تحت پوشش فتوسل پرده ای بسیار بیشتر از فتوسل نقطه ای می باشد. این سیستم از یک برد مرکزی و دو عدد چشمی فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. از مزیتهای این سیستم می توان گفت:

دارای برد میکروکنترلر با برد موثر برای عرض درب کابین تا 2 متر
ابعاد و اندازه کوچک و نصب ساده و آسان
مناسب برای انواع روکش ها و تزیینات مختلف کابین (انواع استیل و ...)
قابلیت استفاده در نورهای معمولی و در تاریکی مطلق
قابلیت تنظیم قدرت فتوسل متناسب با فاصله چشمی ها از یکدیگر و همچنین تنظیم برای نور محیط جهت افزایش عمر دستگاه
مجهر به تایمر برای وصل مجدد رله خروجی در زمانهای مختلف
مجهز به سیستم کاهنده نویز توسط نرم افزار و سخت افزار
ولتاژ تغذیه از 20 تا 35 ولت به دو صورت AC و DC
دارای یک عدد رله خروجی با کنتاکت 250 ولت 6 آمپر

3_ پرده نوری (Light Curtain) : 

پرده نوری در صنعت نصب آسانسور 

پرده نوری یا فتوسل پرده ای آسانسور وکو مدل 917P سیستمی است که تمامی سطح ورودی کابین را تحت پوشش قرار داده بطوری که اگر هر جسم خارجی در سطح ورودی کابین آسانسور قرار گیرد درب کابین اجازه بسته شدن نخواهد داشت. مدل 917P یک مدل اقتصادی است که به راحتی بر روی دربهای سانترال(وسط باز شو) و برای دربهای تلسکوپی (یک سمت بازشو) قابل نصب می باشد با یا بدون قابلیت اشاره به آن.
نصب این پرده نوری برای درب های آسانسور هنگام نصب آسانسور بسیار ساده و سریع است. این پرده نوری هم برای نصب روی دیوار و هم بر روی درب آسانسور طراحی گردیده است.
قطعات پرده نوری مدل 917 از برق 120 ولت تامین می گردد و کابل ها  TX و RX هر دو یکسان می باشند و اشتباه در اتصال این کابل ها غیر ممکن می باشد.
واحد های اصلی پرده نوری 2 عدد قطعه بلند 2 متری می باشند که هردو 128 چشمی افقی تشکیل می دهند که حتی در شرایط حضور نور خورشید نیز عمل می نمایند. از مزایای این سیستم ها می توان گفت :  

  • دارای beam 128 (شعاع چشمی نور)
  • مناسب برای درب های سانترال و تلسکوپی
  • رعایت استاندارد CE و CSAUS
  • تامین برق تغذیه با یا بدون اشاره
  • نصب آسان پرده نوری
  • کابل ها قابل عبور از مسیر مناسب هستند و RX,TX  قابلیت جابه جایی دارند.
  • قیمت اقتصادی پرده نوری weco 
  • بسته بندی مناسب پرده نوری جهت جابجایی و نگهداری

 4_ جعبه Revision :

جعبه revision در صنعت نصب آسانسور

 این دستگاه بالای کابین آسانسور قرار گرفته و واسط بین سیستم کنترل آسانسور و کلیه قطعات کابین می باشد بطوریکه تعمیرکار در حالت revision میتواند بصورت دستی آسانسور را کنترل نماید. جعبه revision در دو مدل ساده و کارکدک (car code conversation) وجود دارد. از جمله مزایای جعبه revision های موجود در این مجموعه می توان گفت:

  • استحکام و مقاومت بالا 
  • ساخته شده از بهترین مواد صنعتی با رنگ الکترو استاتیک
  • ساخت و طراحی مطابق با استاندارد بین المللی EN81
  • دارای کلیدهای جهت بالا ، جهت پایین ، انتخاب مد آسانسور ، استپ اضطراری ، پریز
  • دسترسی آسان به تمامی ورودی و خروجی ترمینالهای جعبه revision
  • شکل ظاهری زیبا

5_ میکروسویچ پروانه ای لیمیت (Limit switches) :

میکروسوئیچ پروانه ای در صنعت نصب آسانسور 

این متن صرفا مقاله میباشد

 میکروسوئیچ حد پروانه ای ، برای تعیین بالاترین و پایین ترین حد مسیر حرکتی آسانسور بکار می رود. لیمیت سوئیچ ها به دو صورت پروانه ای و غلطکی مورد استفاده قرار می گیرند. مدل معتبر دارای مزایای ذیل می باشد:

استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه های وارده از اهرم روی کابین
دارای فنر چرخشی قوی
نصب آسان
خرابی های بسیار کمتر نسبت به سایر لیمیت سوئیچ های پروانه ای موجود در بازار
خدمات گسترده پس از فروش

نصب بالابر هیدرولیک و ثابت

6_ قفل درب نیمه اتومات (Door Lock) :

قفل درب نیمه اتوماتیک در صنعت نصب آسانسور 

 وظیفه قفل درب طبقه ممانعت از باز شدن درب طبقه و ارسال فیدبک بسته بودن درب طبقه به تابلوفرمان آسانسور می باشد. در واقع قفلهای دربهای نیمه اتوماتیک به وسیله دو مدار داخلی جداگانه درون قفل به تابلو فرمان آسانسور اعلام می کند که دربها بسته هستند یا خیر . که این دو مدار شامل : 1-مدار کنتاکت قفل 2- مدار کنتاکت دو شاخ می باشد. در واقع تمامی کنتاکت قفل دربهای طبقات در یک مدار و همچنین تمامی کنتاکت دو شاخ دربهای طبقات در یک مدار الکترونیکی جداگانه ی دیگر قرار میگیرند. از مرغوب ترین قفلهای دربهای لولایی (نیمه اتوماتیک) موجود در ایران قفل های can lift  (جان لیفت) را می توان نام برد که در دو مدل چپ و راست قابل عرضه می باشند. 

قطعات مکانیکال آسانسور

قطعات مکانیکال شامل قطعاتی از نصب آسانسور است که در مرحله مکانیکی (طبق جدول ذیل) آسانسور نصب می گردد.

قطعات مکانیکال یک آسانسور شامل جدول ذیل می گردد:

ردیف نام قطعه                                              توضیحات                                                                           
1 براکت ریل (براکت نبشی ، براکت اوتیسی)، لقمه براکت    موجود برای ریلهای T16 ، T9 ، T5
2 فلکه هرزگرد ( کامل با شفت و نبشی بریده) موجود برای انواع سایز و تعداد شیارهای 4 ، 5 ، 6  ساخت پرشیا
3 گاورنر آسان شایان (30 سانتی متری) دو طرفه موجود برای سرعتهای 1 و 1/6 متر بر ثانیه در مدلهای موتورخانه دار و روملس  
4  سیم بکسل 19*8 نمرات 8 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13 ساخت گستاوولف آلمان و گستاوولف چین تحت لیسانی آلمان
5  سیم بکسل گاورنر نمره 6
6  وزنه بتونی / وزنه چدنی / وزنه سربی موجود در سایزهای 57 ، 67 ، 77 ، 87 ، 97 سانتی متری
7  قلاب سربکسل فولادی نمره 10 موجود در دو مدل فنری و لاستیک فشرده
8  کرپی نمره 10 و 6 و انواع پیچ و مهره و واشر تخت و واشر فنری فولادی ،مناسب برای سیم بکسل نمره 10 و نمره 6
9  پیچ موتور خشکه (فولادی) نمره 18 با واشر تخت و واشر فنری
10  لاستیک تخت پایه موتور لاستیک فشرده ضربه گیر مرغوب
11  شاسی موتور آماده پیچ و مهره ای  بصورت سفارشی به ابعاد خاص
12 کفشک لغزشی کابین سایز T9 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف
13 کفشک لغزشی قاب وزنه سایز T5 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف
14 کفشک لغزشی کابین سنگین سایز T16 از نوع چدنی و دارای لنت مرغوب و کاملا صاف سایز سنگین
15 لنت کفشک کابین و قاب وزنه لنت کاملا صاف و صیقلی


مشخصات فنی قطعات جدول فوق:

1_ براکت ریل و لقمه (Bracket) :     

در عملیات نصب آسانسور جهت فیکس کردن ریلهای آسانسور به سازه فلزی (آهن آلات) چاه آسانسور از براکتها و لقمه ها استفاده می شود. برای ریلهای کابین از براکت (اوتیسی-کابین) و برای ریلهای وزنه از براکت نبشی استفاده می شود. بنابراین برای هر سایز ریل براکت مخصوص خود استفاده می شود. هر براکت توسط دو لقمه ریل را نگه میدارد.

2_ فلکه هرزگرد آسانسور(Pulley) :

در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله ، انتقال قدرت و افزایش مزیت مکانیکی سیستمهای تعلیق آسانسور ( سیستمهای 2:1 و 3:1 در کششی و 1:2 در هیدرولیک) از فلکه هرزگرد استفاده می شود. پارامترهای یک فلکه هرزگرد در آسانسور عبارتند از : قطر فلکه هرزگرد ، تعداد شیارهای فلکه هرزگرد ، نوع شیارهای فلکه هرزگرد (نوع U و V) . پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد. بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد ، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد. فلکه های هرزگرد موجود در این مجموعه به دلیل قابلیت خوب ریخته گری ، استحکام فشاری بالا ، مستهلک ارتعاش ، خواص لرزش خوب ، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و همچنین مقاومت بالا در برابر خوردگی های ناشی از نصب غلط ، از جنس چدن می باشد. نوع بلبرینگ بکار رفته نیز تحت مشخصه های ذیل است:

  • قدرت مقاومت بالا در برابر بار و پشتیبانی از موقعیت بلبرینگ
  • نصب مناسب بلبرینگ بطوریکه از ورود اجسام خارجی به داخل بلبرینگ محافظت شده باشد (ورود خرده سمباده های رینگ به داخل بلبرینگ)
  • ایجاد شرایط مناسب برای روانکاری بلبرینگ
  • انطباق قطر سوراخ با مشخصه های طراحی

3_ گاورنر (overspeed Governor):

گاورنر یک سیستم مکانیکی بازدارنده در آسانسور است که در زمان تجاوز سرعت کابین آسانسور از حد مجاز عمل نموده و باعث تحریک شدن سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت) شده و کابین آسانسور بر روی ریلها قفل میگردد. پارامترهای یک گاورنر عبارتست از سرعت آسانسور و عرض یا قطر فلکه گاورنر.

4_ سیم بکسل ( Wire ropes ) :

 آسانسورهای کششی از سیم بکسل برای ترکیب بندی سیستم تعلیق استفاده می کنند. سیم بکسل به دو دلیل (مزیت) در صنعت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد:

افزونگی
ظرفیت و قابلیت برای شناسایی احتمالی پایان عمر و یا ترجیحا اندازه گیری زمان دقیق برای تعویض سیم بکسل با توجه به شکل و معیارهای ظاهری قابل مشاهده سیم بکسل قبل از بوجود آمدن شرایط خطرناک
 افزونگی در اصل به معنی فراوانی بیش از حد می باشد. پارامتری که در برنامه ریزی های ایمنی بسیار حائز اهمیت است. دو نوع افزونگی فعال و افزونگی غیر فعال قابل تعریف است. افزونگی فعال توسط تعامل بین مفتول های بطور مشترک خوابانده شده برای ساخت سیم بکسل یا آرایش چندگانه از تعلیق سیم بکسلها در سیستمهای آسانسور ایجاد می شود. اگر یک ترکیب بشکند یا به نتیجه نرسد ، مابقی ترکیبها وظیفه آن ترکیب شکسته شده را در خطی که پیکر بندی شده اند به عهده می گیرند. دنده های ایمنی که در زمانهای اضطراری (حرکت های غیر قابل کنترل پیش می آید) وارد عمل می شوند به افزونگی غیر فعال مربوط می شود.معمولا نوع سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور سیم بکسل 19*8 بوده است

5_ وزنه آسانسور (Elevator weights) :

نقش تعادل بار در آسانسورهای کششی را وزنه تعادل انجام می دهد. وزنه در آسانسور در سه نوع بتونی و چدنی و سربی تقسیم می شود. چگالی سرب بالاتر از چدن و چگالی چدن نیز بالاتر از بتون بوده است.

6_ شاسی موتور (motor chassis) :

شاسی موتور وظیفه تثبیت موتور و ایجاد فاصله افقی و عمودی میان فلکه موتور و فلکه هرزگرد (در صورت وجود) را بر عهده دارد . شاسی موتور آماده بصورت پیچ و مهره ساخته شده و قابلیت رگلاژ فلکه دوم در سه جهت را داراست. مزیت و کارایی این شاسی ها برای پروژه هایی است که دال بتونی کف موتور تراز نبوده و ستونهای شاسی موتور میبایست دارای پیچ رگلاژ برای تنظیم ارتفاع ستونها باشد تا بتوان موتور را بصورت تراز نصب نمود.

7_ کفشک کابین و قاب وزنه:

کابین و قاب وزنه توسط کفشک در امتداد ریلهای راهنما حرکت می کنند ، این قطعات در وهله اول مانع از خروج کابین در مسیر تعیین شده و در وهله ی دوم هدایت کابین در امتداد ریلها می باشد. کفشکهای موجود در این مجموعه از نوع چدن بوده و دارای لنت کاملا صاف جهت هدایت دقیق کابین و قاب وزنه به دور از هرگونه حرکت اضافی می باشد. لنت های کفشکها می بایست دارای مقاومت کافی در برابر خوردگی ناشی از اصطکاک بر روی ریلها باشد در غیر این صورت خوردگی لنتهای نامرغوب باعث افزایش تلورانس حرکت سطحی کابین ( در دو جهت چپ و راست و  عقب و جلو) شده و این قضیه باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد در نتیحه خرابی های آسانسور افزایش خواهد یافت. مسئله دیگر پیچ تنظیم کفشک راهنمای کابین می باشد. این پیچ جهت رگلاژ فاصله میانی لنت و بدنه کفشک بکار میرود، درواقع این پیچ باعث کاهش یا افزایش طول کفشک راهنمای کابین آسانسور شده و در صورتیکه کفشک از نوع نامرغوب انتخاب گردد این پیچ توانایی حفظ طول تنظیم شده را نخواهد داشت و درنتیجه فاصله لنت و کفشک بطور بی مورد کاهش و یا افزایش خواهد یافت که این مساله نیز همانند لنت باعث بهم خوردن تنظیمات آسانسور (علی الخصوص تنظیمات درب ها) میگردد .

 

تعداد بازديد : 110
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد*