گروه خبري : آرشیو مقالات
تاريخ انتشار : 1397/11/27 - 21:29
كد :56

شالتر آسانسور چیست ؟

شالترها یا میکروسوئیچ ها قطعاتی هستند که در ابتدا و انتهای چاله آسانسور نصب می شوند تا از خطرات احتمالی مانند برخورد کابین با کف و یا سقف جلوگیری شود و بسته به نوع تابلوفرمان مورد استفاده، ممکن است در هر ردیف از ۴ یا ۶ عدد شالتر استفاده شود.

این قطعه همچون کلید قطع و وصلی است که بر اثر تماس مکانیکی قطعه ای دیگر نظیر کابین با آن، باعث قطع یا وصل جریان در یکی از مدارها ( عموما مدارهای مربوط به ایمنی آسانسور یا بالابر ) می شود.

به این ترتیب بعنوان مثال اگر از تابلوفرمان شرکت آرمان فراز استفاده نماییم آنگاه سه عدد شالتر در بالای چاله و سه عدد شالتر در انتهای چاله نصب می شوند و هر کدام وظایف خاصی را ایفا می کنند.


شالترها در دو مدل ساخته و عرضه می شوند که عبارتند از :

  • شالتر پروانه ای ( عقربه ای )
  • شالتر غلطکی ان اف NF

شالترهای پروانه ای

نصب آسان تری دارند اما متاسفانه هم خرابی آنها بیشتر و هم دقتشان پایین تر است. لذا پیشنهاد می شود از شالترهای غلطکی استفاده نمایید.
شالتر NF غلطکی : توسط یک تیغه ( نبشی ) 120 سانتی تا 200 سانتی که بر روی کابین نصب شده است تحریک می شود. این نوع شالتر به صورت فنری می باشد یعنی تا زمانی که تحت فشار اعمال شده تیغه باشند جریان برق (فرمان) را قطع می کنند و پس از عبور تیغه به محل اصلی خود بازگشته و جریان برق ( فرمان ) وصل میشود.

شالتر عقربه ای ( پروانه ای )

توسط یک اهرم میله ای که بر روی کابین ثابت است تحریک می شود. کابین در هنگام عبور از این نوع شالتر عقربه آن را به حالت دوم انتقال می دهد و تا زمان برگشت کابین و تحریک دوباره عقربه در همان حالت خواهد ماند.

طریقه نصب شالتر پروانه ای عقربه ای روی ریل آسانسور :

طریقه نصب شالتر پروانه ای عقربه ای روی ریل آسانسور و بالابر
همانطور که بیان کردیم در آسانسور به صورت معمول 6 عدد شالتر نصب می شود که عبارتند از :

  • شالتر حد بالا و پایین
  • شالتر شناسایی ( دورانداز اجباری ) بالا و پایین
  • شالتر قطع کن سرعت تند بالا و پایین  

شالتر غلطکی ان اف NF

توسط یک تیغه ( نبشی ) 120سانتی تا 200 سانتی که بر روی کابین نصب شده است تحریک می شود. این نوع شالتربهصورت فنری می باشدیعنی تا زمانی که تحت فشار اعمال شدهتیغه باشند جریان برق (فرمان) را قطع می کنندو پس از عبور تیغهبه محل اصلی خود بازگشته و جریان برق ( فرمان ) وصل میشود.