گروه خبري : آرشیو مقالات
تاريخ انتشار : 1398/04/12 - 18:05
كد :93

الزامات طراحی و نصب آسانسور (بالابر)

سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی برای نصب آسانسور اولین قدم در تجهیز ساختمان به آسانسور است که می‌بایست توجه کافی به آن شود تا هم ازنظر زمانی و هم ازنظر اجرایی کمترین خطا رخ داده و مناسب‌ترین آسانسور برای ساختمان نصب گردد.

الزامات طراحی و نصب آسانسور

این متن صرفا مقاله میباشد

مراحل نصب آسانسور عبارت‌اند از:

  • تهیه نقشه ­های کاملی از ساختمان
  • جانمایی تخصیص داده‌شده به آسانسور
  • توجه به ابعاد کابین و ظرفیت آسانسور
  • آماده کردن کف چاله آسانسور
  • آهن­کشی چاله آسانسور
  • دیوارکشی اطراف چاله آسانسور
  • تعبیه موتورخانه
  • درنظرگرفتن فاصله کف بالاترین طبقه تا زیر سقف چاله آسانسور
  • دیوارچینی درب طبقات
  • نصب تابلو فرمان و سیم‌کشی‌های مربوطه


تهیه نقشه­‌های کاملی از ساختمان:

نقشه‌هایی که می‌بایست برای اجرای آسانسور مهیا باشد عبارت‌اند از:

1- نقشه طبقات مختلف (مسکونی، پارکینگ و همکف)

2- اندازه‌گذاری چاله آسانسور از کف چاله تا موتورخانه آسانسور

3- نقشه پشت‌بام برای اطلاع از تأسیسات و ادوات قرار داده‌شده بری روی پشت‌بام

با توجه به اینکه ممکن است ساختمان موردنظر در حال ساخت باشد، می‌بایست نقشه ­هایی که ذکر شد آماده بوده تا محل دقیق آسانسور و محل عبور تأسیسات مربوط به آن کاملاً مشخص شود.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در ساختمان‌هایی با بیش از سه طبقه نیاز به تعبیه آسانسور می­باشد. همچنین برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از ۲۸ متر (ساختمان‌هایی با ۸ طبقه) می‌بایست دو دستگاه آسانسور در نظر گرفته شود.

جانمایی تخصیص داده‌شده به آسانسور:

مهندس معماری با اطلاع از تعداد، نوع و ظرفیت آسانسور موردنیاز برای هر پلان ساختمانی اقدام به جانمایی آسانسورها با توجه به علم معماری خواهد کرد. اندازه چاله آسانسور با توجه به ظرفیت آسانسور و سرعت آن تعیین می­گردد.

مهندس معمار می‌بایست با توجه به اصل دسترسی آسان و هدایت صحیح مسافران برای سوارشدن به آسانسور، محل قرار گرفتن چاله آسانسور را تعیین کند. نکات دیگری که مهندس معمار می‌بایست به آن توجه کافی داشته باشد، عبارت‌اند از:

1- بیشترین فاصله درب واحدهای ساختمانی تا درب آسانسور نباید بیش از ۴۰ متر باشد.

2- جانمایی آسانسور می‌بایست به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که افراد، کمترین مسافت را تا درب آسانسور طی نمایند.

3- برای ۱ تا ۳ دستگاه آسانسور می‌توان از یک چاله آسانسور واحد استفاده کرد، ولی درصورتی‌که تعداد بلوک­های آسانسور بیش از ۳ دستگاه باشد، باید دو چاله آسانسور برای ساختمان تعبیه نمود.

توجه به ابعاد کابین و ظرفیت آسانسور:

در تعیین ابعاد کابین آسانسور و الزامات آسانسور باید به نکات زیر توجه نمود:

1- کمترین ابعاد کابین ۱/۱ متر در ۴/۱ متر است.

2- کمترین عرض درب کابین برای باز شدن ۸۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

3- تعبیه سیستم تراز طبقات مجدد

حداقل مساحت کف کابین با توجه به تعداد افراد (مسافران) تعیین می­ شود:

ابعاد کابین و ظرفیت آسانسور

با توجه به مساحت کف کابین و به‌منظور جلوگیری از اعمال وزن بار بیش‌ازحد بر روی آسانسور، ظرفیت مجاز برای آسانسور به‌صورت زیر در نظر گرفته می­ شود:

مساحت کف کابین آسانسور

آماده کردن کف چاله آسانسور

نکاتی که می‌بایست در آماده کردن کف چاله آسانسور مد نظر قرار گیرد عبارت‌اند از:

1- ارتفاع کف چاله آسانسور تا لبه اولین ایستگاه آسانسور حداقل باید ۵/۱ متر باشد. این فضا به‌منظور تعبیه سکوهای ضربه­گیر می‌­باشد.

2- برای ساخت فونداسیون مربوط به چاله آسانسور، ۱۰ سانتی­متر بتن مگر و ۳۰ سانتی­متر بتن‌ریزی به همراه آرماتوربندی پیش ­بینی می‌­شود. لازم به ذکر است اندازه­های گفته‌شده می‌بایست در عملیات خاک‌برداری لحاظ شود.

3- ضربه­ گیر (دمپر) در انتهای چاله آسانسور قرار داده خواهد شد تا مقداری از انرژی جنبشی کابین را در اثر اصابت کابین، خنثی کند.

4- محل قرار گرفتن ضربه­ گیر باید به‌گونه‌ای تعبیه شود تا پس از برخورد کابین یا وزنه تعادل به آن، از فضای در نظر گرفته‌شده به‌عنوان جان­ پناه که محلی برای انجام تعمیرات مربوط به تجهیزات چاله آسانسور است، محافظت شود. این فضا هنگامی‌مورد استفاده قرار می­ گیرد که تعمیرکاری که به سبب انجام تعمیرات و یا سرویس‌های دوره ­ای به محل کف چاله آسانسور مراجعه کرده و آسانسور دچار حادثه شود که در این صورت از جان پناه برای حفظ جان خود استفاده می­ کند. البته در ساختمان ­های قدیمی‌که محل جان­ پناه تعبیه نشده است، سرویس‌کار از یک سکوی فلزی برای انجام تعمیرات در داخل چاله آسانسور، استفاده می­ کند.

5- ارتفاع پایه ضربه­ گیر مربوط به وزنه تعادل می­ تواند هر ارتفاعی داشته باشد، ولی حداقل ارتفاع پایه ضربه­ گیر مربوط به کابین آسانسور ۵/۰ متر است.

6- یکی دیگر از تجهیزاتی که درون چاله آسانسور تعبیه می­شود، گاورنر است. گاورنر یکی از تجهیزات الکتریکی- مکانیکی است که در آسانسور بکار می­رود. این وسیله توسط سیم‌بکسل به ترمزهای آسانسور متصل است و درصورتی‌که سرعت حرکت کابین و یا وزنه تعادل بیش‌ازحد افزایش یابد، گاورنر قفل شده و برق آسانسور را قطع می­ کند.

الزامات طراحی و نصب بالابر

این متن صرفا مقاله میباشد

آهن­کشی چاله آسانسور:

قبل از انجام آهن‌کشی چاله آسانسور، می‌بایست چاه ارت تعبیه گردد. همچنین باید از سیستم هماهنگی برای هم ولتاژ کردن ریل­ها و قطعات دیگر آسانسور استفاده شود.

آهن­کشی به‌منظور ایجاد سازه فلزی برای چاله آسانسور انجام می­ شود. از این سازه برای نگه­داشتن ریل­های کابین و وزنه تعادل استفاده می­ شود. آهن­کشی توسط مهندس طراح آسانسور به کارفرما پیشنهاد می­شود. به‌منظور آهن ­کشی از نبشی‌ها و ناودانی­ها در چهار طرف چاله آسانسور و در بخش میانی به‌صورت کلاف ­بندی استفاده می‌­شود. در اجرای عملیات آهن‌کشی‌ می‌بایست از تراز بودن آن اطمینان حاصل کرد، زیرا که در صورت عدم تراز­بندی، ابعاد چاله آسانسور تغییر کرده و در مرحله نصب درها نیاز به برش آن‌ها خواهد بود. در حالت کلی مراحل آهن کشی عبارت‌اند از:

1- تهیه پلان آهن­ کشی مربوط به چاله آسانسور

2- آهن­ آلات موردنیاز برای آهن­ کشی

3- نصب داربست موردنیاز برای نصب آهن­ آلات

4- نظارت همه­ جانبه ناظر نظام‌مهندسی بر پروسه آهن­ کشی

 

 

 

طراحی و نصب بالابر در تهران