گروه خبري : آخرین مقالات
تاريخ انتشار : 1399/09/29 - 22:15
كد :126

با روغن هیدرولیک چقدر آشنا هستید

با رعایت این نکات، روغن هیدرولیک دستگاه خود را سالم نگه دارید. بر کسی پوشیده نیست که در طول بیست سال گذشته، تقاضا برای روغن هیدرولیک افزایش پیدا کرده . سیستم موتورها به طور کلی کوچک تر شده است، بنابراین حجم روغن کمتری در آن ها به کار می رود.

پمپ ها طوری طراحی می شوند که وظیفه ی تولید حداکثر خروجی را انجام دهند، و این امر منجر به ایجاد بالاترین فشار در حین کار موتور می شود. حجم کمتر روغن و فشار بالاتر، دمای روغن را بالا میبرد. این دمای بالاتر روغن به معنای افزایش میزان اکسیداسیون و فشار دمایی بیشتر بر ترکیبات و افزودنی های روغن می باشد. در عین حال، مصرف کنندگان می خواهند کمترین هزینه را برای روغنی انجام دهند که تا جایی که ممکن می شود، با دوام باشد و ادوات و تجهیزاتشان را در سطح بالایی محافظت نماید.

روغن هیدرولیک چقدر باید ماندگاری داشته باشد؟ 

پاسخ به این سؤال به عوامل چندی بستگی داشته که اگرچه طول عمر یک روغن هیدرولیک عملاً به متغیرهای زیادی از قبیل کیفیت روغن، شرایط کاری و آلودگی های بالقوه ی روغن وابسته می باشد،
اما یک روغن هیدرولیک باکیفیت، در صورتی که  در شرایط کاری سخت نباشد، باید حداقل 6 ماه دوام داشته باشد. با کنترل و استفاده از یک برنامه ی خوب آنالیز روغن، روغن هیدرولیک می تواند بسیار بیشتر از این زمان هم کار نماید.
در ساده ترین مورد، برخی از سازندگان زمان تخلیه و تعویض روغن را [بر روی محصول] پیشنهاد می نمایند. اما در سایر مواقع، پاسخ روشنی برای این سؤال وجود نخواهد داشت. 

دما چه تأثیری بر عمر روغن می گذارد؟

دمای درحال کار یک دستگاه، اطلاعات خوبی را از طول عمر بالقوه ی روغن را نمایان میکند. دمای روغن در بسیاری از دستگاه های صنعتی، در حدود 60 درجه ی سانتیگراد می باشد ، و نوسانات دمایی یا جهش به دمای 85 درجه نیز نادر نمی باشد. با این وجود، اگر روغن را به مدت طولانی در دمای بالای 85 درجه به کار بگیرید، قطعاً عمر آن را کاهش خواهید داد، زیرا فرآیند اکسیداسیون در این شرایط شتاب بیشتری پیدا میکند. هر 10 درجه افزایش دما، سرعت اکسیداسیون را دو برابر و عمر روغن را نصف می نماید. 

اکسیداسیون با روغن چه می کند؟

زمانی که مولکول های هیدروکربن به اسیدهای کربوکسیلیک تبدیل میشوند، اکسیداسیون اتفاق می افتد. سرعت این فرآیند در دمای بالاتر و با حضور برخی فلزات خاص مانند براده های ریز حاصل از فرسایش و اصطکاک، افزایش می کند. به مرور زمان، مواد حاصله از این اکسیداسیون، لایه ای را بر روی روغن ایجاد می نمایند که باعث چسبندگی شیرهای تنظیم روغن یا ایجاد رسوب می گردد، و این امر به نوبه ی خود به انسداد فیلترها و صافی های مکش می شود. در شرایطی که اکسیداسیون زیاد باشد، بهترین کار، تعویض سریع روغن می باشد. 

چه نوع روغن هایی هم اکنون در بازار موجود است؟

در حال حاضر انواع مختلفی از روغن های هیرولیک در بازار موجود است. پایه ی همه ی این روغن ها تا 99%، همان فرمول اصلاح شده ی غیر ویسکوزیته است که تأثیر زیادی بر طول عمر روغن می گذارد. نحوه ی ترکیب روغن پایه، با آنتی اکسیدان ها، تعیین کننده ی میزان مقاومت این مایع جدید و تمیز در برابر اکسیداسیون می باشد . مقاومت روغن های هیدرولیک در برابر اکسیداسیون،با استفاده از تست اکسیداسیون روغن توربین (ASTM D943) سنجیده می گردد. این تست، به هنگامی که روغن در حضور یک کاتالیزور فلزی در معرض آب، حرارت و اکسیژن قرار داشته باشد، مدت زمان افزایش عدد اسیدی روغن به 2 را بر حسب ساعت اندازه گیری می کنند. مطلوب برخی از سازندگان یا مصرف کنندگان این است که روغن ها حداقل 1500 ساعت در این تست دوام داشته باشند. برخی از روغن ها در این تست بیش از 5000 ساعت ماندگاری خواهند داشت. 

آلودگی روغن چه نقشی در طول عمر آن دارد؟ 

آلودگی در روغن های هیدرولیک امری شایع است که می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند. آب، هوا، گرد و خاک، بنزین، و یا روغن های هیدرولیک و روان کننده های دیگر همگی می توانند در نقش انواع آلودگی ها ظاهر گردند.
آلودگی روغن با آب بسیار اتفاق می افتد. تجزیه و تحلیل روغن های مستعمل غالباً وجود 500 ppm آب را در روغن های هیدرولیکی که از دستگاه های صنعتی گرفته شده است، نشان می دهد که وجود آب زیان آور می باشد ، زیرا آب به خوبی روغن روانسازی نمی کند و می تواند باعث فرسایش قطعات گردد. در برخی موارد نیز ممکن است با افزودنی های روغن واکنش دهد و اسیدهایی ایجاد کند که باعث شکل گیری خوردگی های زردرنگ در فلز می گردند. و البته، آب موجب زنگ زدگی سطح قطعات و افزایش سرعت اکسیداسیون و در نتیجه، کاهش عمر روغن می گردد.
آلودگی روغن به هوا نیز می تواند باعث اکسیداسیون شود، و این امر، چسبندگی روغن را بالا میبرد. به مرور زمان، اکسیداسیون سبب پیدایش لایه ای می شود که روی سطوح را پوشانده و باعث چسبندگی دریچه های تنظیم روغن می گردد. بدتر این که وجود هوا در روغن باعث به وجود آمدن خلأ در پمپ ها می شود، زیرا هوای موجود در روغن در اثر گرمای ایجاد شده به سرعت در آن حل گردد، و این امر می تواند باعث خرابی پمپ گردد.
گرد و خاک، براده های فلز و دوده نیز از جمله آلاینده های روغن هیدرولیک میباشند. براده های فلزی می توانند فرآیند اکسیداسیون را تسریع کنند، و تمامی این آلاینده های جامد باعث اصطکاک و خراش بر روی سطوح قطعات موتور گردند.
استفاده از تست اکسیداسیون روغن توربین (ASTM D943) سنجیده می گردد. این تست، به هنگامی که روغن در حضور یک کاتالیزور فلزی در معرض آب، حرارت و اکسیژن قرار داشته باشد ، مدت زمان افزایش عدد اسیدی روغن به 2 را بر حسب ساعت اندازه گیری می نماید. مطلوب برخی از سازندگان یا مصرف کنندگان این است که روغن ها حداقل 1500 ساعت در این تست دوام داشته باشند. برخی از روغن ها در این تست بیش از 5000 ساعت ماندگار هستند. 

آلودگی روغن چه نقشی در طول عمر آن خواهد داشت؟ 

آلودگی در روغن های هیدرولیک امری شایع است که می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد نماید. آب، هوا، گرد و خاک، بنزین، و یا روغن های هیدرولیک و روان کننده های دیگر همگی می توانند در نقش انواع آلودگی ها ظاهر گردند.
آلودگی روغن با آب بسیار رخ میدهد. تجزیه و تحلیل روغن های مستعمل غالباً وجود 500 ppm آب را در روغن های هیدرولیکی که از دستگاه های صنعتی گرفته شده است، نشان می دهند. وجود آب زیان آور است، زیرا آب به خوبی روغن روانسازی نمی کند و می تواند باعث فرسایش قطعات گردد. در برخی موارد نیز ممکن است با افزودنی های روغن واکنش دهد و اسیدهایی ایجاد کند که باعث شکل گیری خوردگی های زردرنگ در فلز می گردند. و البته، آب موجب زنگ زدگی سطح قطعات و افزایش سرعت اکسیداسیون و در نتیجه، کاهش عمر روغن می گردد.
آلودگی روغن به هوا نیز می تواند باعث اکسیداسیون شود، و این امر، چسبندگی روغن را افزایش خواهد داد. به مرور زمان، اکسیداسیون سبب پیدایش لایه ای می شود که روی سطوح را می پوشاند و باعث چسبندگی دریچه های تنظیم روغن می گردد. بدتر این که وجود هوا در روغن باعث به وجود آمدن خلأ در پمپ ها می گردد، زیرا هوای موجود در روغن در اثر گرمای ایجاد شده به سرعت در آن حل می شود، و این امر می تواند باعث خرابی پمپ گردد.
گرد و خاک، براده های فلز و دوده نیز از جمله آلاینده های روغن هیدرولیک می باشند. براده های فلزی می توانند فرآیند اکسیداسیون را تسریع نمایند، و تمامی این آلاینده های جامد باعث اصطکاک و خراش بر روی سطوح قطعات موتور می گردند.

تعداد بازديد : 226
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد*